genom en iskall vinter

Vanligtvis brukar julmusiken komma från köket såhär dags andra år, och lukten av julskinka ska finnas som en vag påminelse om att det är julafton imorgon. Pappa ska ropa på mig att det är dags att klä granen, julklapparna ska vara färdiginslagna och ligga redo att lägga på sin plats såfort allt framplockande och fixande är klart.

Men så är det inte idag, jag har endast druckit ett glas julmust och slängt en snabb blick på de oinslagna julklapparna. Förlåt om jag klagar, men det känns inte som jag gör rätt saker en dag som denna. Fast iförsig har jag spelat en omgång sällskapsspel med mor och far precis som man ska göra på julen, innan jag hamna där jag är nu; liggande på mage i min säng, lyssnar på kent och äter lösgodis. Ensam och fundersam.

Jag önskar att jag var Jocke Berg, då skulle jag skriva en alldeles fantastisk och mellankolisk låt nu. En låt om dagar som inte är som de sig bör, om misstag och julkänslan som inte finns. Om vad min tumme luktar, om lösgodiset i påsen bredvid mig och mörkret utanför. Sen skulle den få ett bra namn, ett långt namn. Något i stil med; "Varför stal du lukten av högtiden och gav mig lukten av digNoll7?"  Det är min hyllningsfras till vinternoll7, eller hyllning och hyllning..

Kommentarer
Postat av: Anton

hallå där! faktiskt tanken som räknas! det blt nog en bra jul.

2007-12-23 @ 22:27:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0