Tomten, jag vill ha en riktig jul

Vintern 2007 är alternativ. Det har knappt snöat, det har inte förekommit en enda dag som varit helvit och fin av nysnö. Den lilla snön vi fått har töat bort på direkten, vardagen är mörk och grå. Det lilla radhuset jag bor i är inte i sin ordning, någon enstaka julstjärna och belysning har kommit upp. Det saknas en massa tomtar, pynt, dofter och julmusik. Stämningen har inte infunnit sig än, och eftersom vi inte ska ha någon julgran i år lär julstämningen aldrig dyka upp. Den ligger nedpackad med julgranspyntet, någonstans i en gammal pappkartong uppe på vinden.

För första gången i mitt liv ska Julafton inte firas hemma, vilken revolution. Jag har inte julbakat, inte sjungt julsånger, inte kastat snöboll, inte tänt adventsljus, inte önskat mig något förutom ny digitalkamera och festivalpengar. Har jag blivit för gammal för denna högtid av barnsligheter och underbara saker? Tragiskt.


Kommentarer
Postat av: Patricio

Du är jetegammal

2007-12-12 @ 17:53:33
URL: http://bilo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0