Barn på nytt

Man får absolut inte sparkcykla över strecken som finns i asfalten, inte före"gå".
Klara...Färdiga.. Tjyvstart!
Att se hur det lilla ansiktet skiner upp när han inser att han var busig och fuskade, vilket innebär allt från 5-10000 i poängavdrag i vårat alldeles egna spel, får alla mina bekymmer att suddas ut. Jag blir barn på nytt.

Att gå ner till dagis tar mig fem minuter, att komma hem tillsammans med fyraåringen tar en halvtimme. Han ger mig semester, en halvtimmes semester från allvaret. Från det riktiga livet.

De vanliga hedliga fåglarna i träden har helt plötsligt bytt färg, dom är allt från exklusivt guldfärgade till röda och blå. Vad som helst kan bli hur som helst, det är vi som bestämmer. Ingen som säger hur det ska vara, inga rätt och inga fel.


Jag har ett vagt minne från tiden innan jag upptäckt konsten att tyda bokstäver och forma ord,
en text i en bok kunde betyda exakt vad som helst.
Jag kunde bestäma helt själv vad den betydde, så det gjorde jag.
Den tråkigaste vetenskapstidningen kunde byta innehåll. Helt plötsligt förvandlades den till en otrolig berättelse om en liten flicka som fick äta hur mycket godis hon ville, även fast det inte var lördag. Jag kunde skapa en perfekt värld, i min egna berättelse kunde vad som helst hända under mina villkor.

Efter några år försvann drömmen om flickan som kunde göra vad hon ville.
Eller hon kommer tillbaks ibland, men hon har växt upp.
Problemen är utbytta, istället för godis handlar den utlimata sagan om ett liv utan skolpress, det förekommer heller inga överbeskyddande föräldrar, inget skitsnack och inga falska människor. Defenitivt är alla bitchblickar utrotade, likaså olycklig kärlek.


Men just den halvtimmen hem från dagis är hon original,
flickan med lördagsgodis på en vanlig onsdag.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Orka att jag sitter och dricker Jolt cola + äter godis i TÄBY CENTRUM (!!!) och klockan är 09:34. Du fick mig att sitta i den där barnsliga positionen igen, Lina. It's amazing.

2007-09-05 @ 09:34:39
URL: http://johannatakebow.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0