2007 hejdå nu

Efter en del tjat så kommer slutligen min tråkiga årsresumé, läs om ni orkar.
Jag hade egentligen inte tänkt publicera den, jag gör det bara för Dan och Anton.

(Jag skrev nedanstående text i början av december)



År 2007 var året då jag blev jag, jag inledde det nya året med myskvällar och många funderingar. Jag ägnade tiden då snön låg kvar på marken till att hitta mig själv och samla mina tankar, jag smälte intrycken från föregående år.


Februari, jag mötte en ny person som fick mig att tänka till. Jag upptäckte att jag hade saker att avsluta innan jag kunde påbörja nya, jag fattade ett klokt beslut. Jag lät mig inte luras av en värmande hand och en skyddande famn, jag förstod att det var fel när han kallade mig för sin.


En oerfaren och naiv femtonåring fyllde sexton år en kall dag i mars. Med den nya åldern kom lite mer mognad och en del livserfarenheter, jag lärde mig att vara ärlig mot mig själv och andra. Detta år var ett år av insikt, ett år för mig själv. Eftersom jag har bestämt mig för att inte nämna några namn får det räcka med ett anonymt förlåt för de saker jag gjort fel, jag har aldrig menat att såra någon om jag gjort det.


Om jag ska ta och börja från början, då när vinter blev vår och dysterheten och saknaden övergick till en nystart och glädje. Jag minns den där första riktiga vårdagen, när jag klev ut genom dörren för att ta den vanliga bussen klockan 08.06 till Kunskapsskolan. Fågelkvitter, solsken och ett tjockt lager av grus som knastrade under skosulorna fick vardagen att byta färg. Med ett leende på läpparna och Håkan Hellströms glada budord strömmande från hörlurarna, såg jag mitt liv med nya ögon. Jag kunde äntligen lämna det förflutna bakom mig och skymta den stora och läskiga, men lite lockande, framtiden.


Med skräckblandad förtjusning tog jag mig igenom diverse öppna hus, i jakt på det ultimata gymnasiet med linjen som skulle passa just mig. Ångest över betyg och poäng hade hängt som ett regnmoln över mig under hela nian, men äntligen såg det ut att klarna. Solens strålar nådde mig till slut en dag lite längre fram i juni, då det visade sig att min framtida utbildning låg i händerna på Tibbles World Wide information-linje. Med mig på resan skulle jag komma att ha min bästa vän, min högra hand. Stenen lyftes från hjärtat, allt blev med detsamma mer lockande.


Nu var det även början på året som skulle gå i musikens tecken, första konserten för året blev Billie The Vision & The Dancers tillsammans med nyfunna vänner och en gammal goding.


21/4 Billie the vision & The Dancers

22/4 Lasse Lindh


I början av maj fick en annan person för sig att göra ett försök. Jag var ärlig och berättade att jag inte ville ha ett förhållande, den kvällen på balkongen lovade han mig som svar ett försök till vänskap. Det hela rann direkt ut i sanden,
blev inte mer än ett enstaka sms någon gång ibland.

Än hade jag en del veckor kvar i högstadiet, mitt mål blev att göra det bästa av situationen. Jag tog mig igenom skoldagarna med en hyfsat positiv inställning, levde på ett leende och en del blickar i smyg. Blickar fick förbli blickar, detta år var mitt eget och vänskapens. För just vänskap blev denna sommars höjdpunkt, jag hittade dom. De personer jag hade önskat mig i ett antal år, som en försenad födelsedagspresent trädde dom in i mitt liv en dag i maj. De såg till att förgylla sommarkväll efter sommarkväll och ta mig bort från den ibland så grymma verkligheten, precis som de raderar en del av det nuvarande vintermörkret med sin närvaro.


Så var det dags att lämna tryggheten i kunskapsskolan, med mycket blandade känslor. Jag som precis hade börjat trivas, hittat det stället där jag hörde hemma. Det hela avslutades i alla fall med niornas bal en fin afton i juni, kunskapsskolans avgångselever samlades i Djursholms Värdshus för att dela sin sista gemensamma måltid. Det blev en lyckad kväll med god mat, trevligt sällskap och en del dans samt nomineringar och priser. Natten avslutades vid Hägernäs strand, det blev en hyfsat fin afton.


Jag väljer att se tillbaka på början av sommaren med ett leende, även om jag egentligen gick igenom en del mindre roliga saker. En närstående person svek mig som så många gånger förut, gjorde mig livrädd och orolig. Det kunde ha inneburit en stor förändring i mitt liv, men jag tror på förlåtelse. Efter ett antal samtal och en del tårar gick livet vidare, fast tankarna och rädslan ibland fortfarande slår över mig. Men jag växte som person, jag vågade efter alla år visa mig svag och släppa ut känslorna. Nu har jag insett att den starke vågar visa sig svag, och kan ändå fortfarande stå upp rakt.


13/6 [ingenting]

26/6 Arctic monkeys


Sommaren snurrade vidare i samband med festival och lycka, under de dagarna växte jag betydligt. Tiden jag spenderade med vänner, musik, bus och eget ansvar i Borlänge kan ha varit höjdpunkten på hela sommaren. Jag återgick sedan till vardagen, såg solen gå upp utanför fönstret varje tidig morgon innan jag somnade. Fick en bekväm dygnsrytm och ett trivsamt avslut på sommarlovet med dom som betyder mest. Jag fann även en viktig vänskap, och jag hoppas han vill fortsätta vara mina söndagar ett tag till, ett bra tag till.


27/6-1/7 Peace and Love


Så stod hösten utanför dörren och knackade på. Sommarlovet avslutades en augustikväll på bryggan, medan den första kyliga vinden blåste över mig. Man riktigt kände hur något var förändrat, mörkret smög sig försiktigt på och likaså rädslan över vad som skulle komma härnäst. Den kvällen med min vän var slutet på en saga och början på en ny, nu klev vi hand i hand in i allvaret.


Det var dags, den 27e augusti var början på en ny period i mitt liv; gymnasiet. Jag lämnade en del av det leende som tagit mig igenom föregående skoldagar, eftersom jag är en person som måste begrunda saker ett tag innan jag tar emot dem och blir mig själv fullt ut. September, oktober och november flög förbi med all hast, lektioner måndag till fredag, konsert eller filmkväll på lördag och söndag. Som en dimma rullade dagarna förbi, de flesta såg likadana ut. Fast det fanns små händelser som stack upp en liten bit över noll, jag hade saker att längta till.


8/9 Håkan Hellström

9/9 Kristian Anttila

30/10 Billie the vision & The dancers

8/11 Timo Räisänen


Efter flera månader av väntan var det äntligen dags, det hela började med ett skivsläpp och en signering. Jag fick krama medlemmarna i världens bästa band, vilket dom är i min mening eftersom dom håller i längden och man kan lyssna på dom i alla lägen. Kent. Någon vecka senare begav jag mig till Globens annex med världens underbaraste konsertkompisar, vi sjöng om Monica och fångade pappersbitar i väntan på, vad jag har kommit fram till, är årets största ögonblick. Utan att jag hann uppfatta vad som egentligen hade hänt så stod de slutligen där bara några meter framför mig, grabbarna (gubbarna) från Eskilstuna. Låt efter låt fick de mig att rysa och minnas, bli tårögd och fylld av lycka. Det gick en timme, det gick en minut, men just då stod tiden still. Det var en stor dag, och jag somnade gott den kvällen för jag visste att jag skulle få uppleva en liknande dagen efter.

16/11 Kent

17/11 Kent

21/11 Lars Winnerbäck

24/11 Kristian Anttila & Timo Räisänen

3/12 Säkert!

  

Det börjar lida mot slutet av mitt år, december är redan kommen och livet är en aning mer vitt. Äntligen känner jag mig hemma i skolan, jag har tagit in alla intryck och samlat ihop alla dagar till ett leende. Även om jag inte vant mig vid läxor och lektioner så trivs jag, efter ungefär fyra månader vet jag vart jag står. Rädslan för framtiden börjar sakta men säkert avta, jag har mål och ambitioner.



Jag ska aldrig ignorera kärleken, det blir mitt nyårslöfte. I ren Kentanda.


Kommentarer
Postat av: Anton

Du e lycklig :) Bra skrivrt.

2008-01-04 @ 01:36:11
Postat av: Dan

mycket bra! mysig start på min morgon :)
tack

2008-01-04 @ 10:08:29
Postat av: Anonym

det kommer föralltid att vara ditt nyårslöfte =)

2008-01-05 @ 00:49:49
Postat av: Johanna

det var jag som sa det där hemliga

2008-01-05 @ 00:50:26
URL: http://meandmusic.blogg.se
Postat av: anna H

najs, du är ju riktigt bra på att skriva blogg, som en novell typ *ideundrare* :P

2008-01-05 @ 14:22:58
URL: http://annahane.blogg.se
Postat av: Rebecca

Den var ju inte alls tråkig :P du skriver asbra! :D

man tackar för välkomnandet btw =)

2008-01-05 @ 15:12:59
URL: http://rbcca.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0